Anak kecil adalah sesuatu yang ajaib. Mereka bukan saja mempunyai kekuatan luar biasa untuk mengembalikan tenaga setelah seharian beraktivitas malah imajinasi mereka juga kreatif sehingga mampu bermain dengan semua benda di sekelilingnya.

Namun begitu, terdapat sebahagian orang tua yang gemar memarahi anak mereka apabila barang dibuang-buang dan sebagainya.

Hal ini akan membatasi imaginasi kanak-kanak dan akan memberi dampak pada saat mereka dewasa.

Menurut World Happiness Report, negara-negara Scandinavian seperti Denmark merupakan negara yang paling gembira di dunia sejak 1973.

Melihat sahaja cara mendidik anak-anak di Denmark dipercayai mampu melahirkan satu rasa nyaman (hygge) di mana anak-anak merasa dekat dan nyaman.

Ia bisa diibaratkan seperti perasaan nyaman tatkala berselubung di dalam selimut semasa musim dingin.

Menurut Jessica Joelle Alexander dan Iben Sandahl yang mengkaji cara orang Denmark mendidik anak mendapati bahawa anak-anak jarang sekali dimarahi.

Kata salah satu keluarga di Denmark, “Sebagai oran tua, kita seharusnya mampu untuk menjagal diri kita sendiri. Jikalau kita tidak mampu, mengapa kita ingin anak-anak menjaga diri mereka pula? itu tidak adil.”

Intinya, apabila anak-anak gembira, orang tua juga akan gembira. Saksikan sahaja video di bawah, Anda pasti turut merasakannya.(Erabaru.my/Yant)

https://www.facebook.com/177843929374814/videos/182578842234656/

Share
Tag: Kategori: KELUARGA

Video Popular