Burung gagak merupakan sejenis burung yang seringkali dianggap sebagai burung yang menakutkan kerana dipercayai membawa petanda kematian, nasib malang dan pertanda buruk lainya.

Pun begitu,  hewan ini juga memiliki jiwa sosial yang tinggi selain itu mempunyai kemampuan otak yang cerdas dan sangat bermoral.

Fakta-fakta menarik mengenai burung gagak ini bisa digambarkan melalui video yang memaparkan tentang seekor gagak sedang memasukkan sampah ke dalam tong sampah.

Rakaman video oleh pekerja Taman Burung Montecasino yang terletak di Johannesburg, Afrika Selatan ini menunjukkan seekor gagak hitam sedang memungut kertas di atas jalan dengan menggunakan paruhnya sebelum memasukkan sampah tersebut ke dalam tong sampah berdekatan.

Video ini sudah mendapat perhatian netizen yang menyatakan mengenai kepintaran burung gagak ini. Apakah  gagak tersebut dilatih untuk melakukan tugas membuang sampah atau tidak, tujuannya adalah untuk menyadarkan manusia agar tidak membuang sampah sembarangan.

Burung ini bisa dijadikan sebagai contoh kepada manusia tentang perlunya penjagaan kebersihan di alam sekitar.(Erabaru.my/Yant

https://youtu.be/gOOKX97IhJo

Share

Video Popular