Erabaru.net – Fotografer Amatir bukan saja mengejutkan orang lain tetapi dirinya sendiri setelah berhasil mendokumentasikan gambar awan yang menyerupai bentuk mata di kawasan rumahnya.

Ayah kepada dua anak, Graham Telford menemui fenomena ganjil tetapi menarik tersebut di Leeds, Yorkshire, Inggris Raya. Graham tak menafikan bahwa dia merasakan seperti ‘dilihat’ ketika sedang menangkap gambar kejadian pembentukan awan aneh tersebut.

Ahli-ahli teori dan juga pengkaji awan menyifatkan pembentukan awan tersebut sebagai ‘mata Tuhan’ yang sedang memantau manusia di muka bumi.

Fenomena tersebut secara saintifiknya dikenali sebagai ‘stratocumulus standing lenticularis’. Awan lenticular ini terbentuk akibat tiupan angin yang kuat.

Menurut Graham, beliau tidak pernah menyaksikan kejadian sedemikian rupa sepanjang hidupnya. “Awan yang terbentuk begitu menyerupai bentuk mata yang sempurna termasuklah pada bahagian keningnya.”

“Secara peribadi, saya tidak mempercayai bahawa ada seseorang di atas sana sedang memerhatikan kita tetapi melihat kepada bentuk awan ini membuatkan saya berasa memang ada yang sedang memerhatikan kita.”

Graham menambahkan, awan tersebut juga dengan segera menghilang sejurus selepas muncul di udara.

Fakta mengenai awan Lenticular

Awan lenticular merupakan jenis awan unik yang biasanya terbentuk di lapisan Troposfera yaitu lapisan atmosfera yang paling rendah.

Awan ini biasanya berbentuk seperti piring dan biasanya bisa dilihat di kawasan pergunungan.

Awan lenticular terbagi kepada tiga kategori iaitu altocumulus, stratocumulus dan
Disebabkan oleh bentuknya yang pelik, awan lenticular seringkali disalah anggap sebagai Objek Terbang Tidak Dikenali atau UFO.

“Waktu itu saya sedang mengambil beberapa gambar awan lenticular. Keadaan waktu itu sangat berangin dan saya lihat beberapa awan lain mula terbentuk jadi saya terus mengambil gambar.”

“Pada mulanya saya ingin masuk ke dalam rumah dan mengambil kamera tetapi tidak berkesempatan setelah melihat ianya dengan segera lenyap. Jadi, saya hanya sempat mengambil beberapa gambar menggunakan iPhone sebelum awan tersebut lenyap dari pandangan.”

“Terdapat beberapa orang yang menyatakan gambar tersebut sudah disunting dengan Photoshop tetapi sebenarnya tidak.”

Graham yang sering menangkap gambar awan walau bagaimanapun terkejut melihat awan berbentuk mata tersebut karena tidak pernah melihat kejadian itu sepanjang hidupnya.

Antara contoh pembentukan awan aneh adalah awan Volutus atau awan gulung yang dilihat muncul di Carlisle, Cumbria, Inggris Raya.

Awan jenis Volutus ini secara resminya dikategorikan oleh World Meteorological Organization’s Cloud Atlas sebagai spesies awan terbaru yang ditemui. Sehingga terdapat 11 jenis awan baru yang ditemui oleh pengkaji cuaca.

Bagi awan jenis Volutus, ia didefinisikan sebagai ‘awan yang panjang, mendatar dan berbentuk seperti tiub serta sering kelihatan seperti bergulung’. Diyakini awan tersebut terbentuk disebabkan oleh putaran daripada kincir angin. (Sumber: Daily Mail/Erabaru.com.my/asr)

Share

Video Popular