Erabaru.net. Dalam sebuah video baru-baru ini yang menjadi viral di media sosial, hiu paus dalam kesulitan membuat panggilan putus asa kepada sekelompok pemancing di perairan Malaysia yang baik hati untuk melepaskan tali yang menjerat tubuhnya.

Itu berawal ketika hiu paus berenang mendekat ke kapal pemancing dan terus berada di sisi kapal untuk sementara waktu.

Berpikir bahwa mungkin ada sesuatu yang terjadi pada hiu paus, para pemancing kemudian memeriksa hiu paus sebelum mereka melihat ada tali kuning yang menjerat tubuhnya.

(Foto: Facebook)

Dalam upaya untuk membantu melepaskan tali, mereka kemudian mengambil sebuah tiang dengan pengait dan menggunakannya untuk menarik hiu lebih dekat ke kapal mereka.

(Foto: Facebook)

Anehnya, hiu paus tidak menolak sama sekali seolah-olah itu benar-benar mempercayai mereka untuk membantu!

(Foto: Facebook)

Dalam video kemudian menunjukkan salah satu pemancing menggunakan golok untuk memotong talinya.

Tepat ketika akhirnya tali itu lepas, hiu paus memutuskan untuk berenang tetapi sebelum perti ia melambaikan siripnya kepada para penolongnya untuk mengucapkan terima kasih!
 
Video itu bahkan menunjukkan para nelayan melambaikan tangan ke hiu paus dan mengambil tali dari air sehingga tidak ada hewan laut lain yang akan terjerat dengannya.(yn)

Video ikan yu paus 'minta tolong' nelayan

Difahamkan kejadian ikan yu paus menghampiri bot nelayan 'meminta tolong' melepaskannya daripada tali yang membelit berlaku di Bintulu, Sarawak.Kredit: Persatuan Haiwan Malaysia – Malaysia Animal Association

اس پر ‏‎Persatuan Pendidikan Dan Kebajikan Jaringan Nelayan Pantai Malaysia‎‏ نے شائع کیا پیر، 2 دسمبر، 2019

Sumber: goodtimes

Video Rekomendasi:

Share

Video Popular